Slavíme 30 let od založení společnosti!

Anton a Milan Korenčíkovi (Gesto Computers): O zákazníky se postaráme za všech okolností

Ve světě informačních technologií utíká čas jinak, a ne každému se podaří držet krok s trendy a novými směry v tomto dynamickém oboru. Společnost Gesto Computers se to ale podařilo. Úspěšně působí na trhu už tři dekády a vybudovala si pověst spolehlivé a kvalitní firmy. Co za tím je a jak se společnost proměnila, to zrekapitulovali její zakladatelé Anton a Milan Korenčíkovi.

Letos máte výročí – působíte 30 let na trhu. Jak se za tu dobu vaše společnost proměnila a jak se vlastně dnes Gesto Computers profiluje?

V průběhu těch 30 let jsme museli reagovat na mnoho změn – nástup internetu, a tím naprosto jiný způsob komunikace a obchodování, reakce na rok 2000, vstup ČR do EU, a tedy i příchod nadnárodních korporací na náš trh, krize v letech 2008–10, pandemie 2020–22, nedostatek čipů, a z něj plynoucí i velké dodavatelské problémy, nyní i dopady války na Ukrajině a s nimi spojené turbulence a tak dále.

Za těch 30 let se naše společnost samozřejmě proměnila, avšak zásady, které jsme si vytyčili od začátku, stále platí:

  • firma, na kterou je spolehnutí,
  • odbornost,
  • slušné jednání, osobní přístup k zákazníkovi.

Zajímavá asi bude i skutečnost, že řada zaměstnanců u nás pracuje už od samého začátku existence firmy a další nastoupili koncem 90. let.

Je to rozhodně pozitivní z hlediska toho, že se na své zaměstnance můžeme plně spolehnout.

Samozřejmě to má i negativní dopad – věkový průměr zaměstnanců se zvyšuje a projevuje se to v určité zkostnatělosti a neochotě ke změnám. Nicméně naše firma se nyní profiluje jako moderní IT firma, která sleduje současné trendy a řídí se jimi.

 

Co všechno dnes umíte poskytnout a čím je vaše společnost výjimečná?

Umíme poskytnout široké spektrum služeb v oblasti IT. Naše výjimečnost je asi dána zásadami, o kterých jsem se už zmínil. Důsledkem toho je skutečnost, že naši zákazníci u nás zůstávají dlouhodobě, protože vědí, že se o ně za každých okolností postaráme.

Pro Pražské vodovody a kanalizace jsme dodavatelem už 25 let, pro některé obchodní řetězce přes 20 let. Pro celosvětovou společnost Carmeuse, o které se ještě zmíním, zajišťujeme dodávky zboží a služby už od roku 2005. Pro některé školy a gymnázia jsme správci ICT a dodavatelé také přes 20 let.

 

Kdo jsou vaši zákazníci? Můžete uvést nějaké další zajímavé reference?

Naši zákazníci jsou zejména malé a střední firmy, také několik velkých. Jde o obchodní řetězce, pražské městské části, základní, střední i vysoké školy, průmyslové podniky a celou řadu dalších. Konkrétní reference je trochu problematická záležitost. Řada větších společností referenci ve svých podmínkách přímo zakazuje pod značnými sankcemi.

Zajímavou referencí, kterou mohu zmínit, je právě americko-belgická společnost Carmeuse Group. Jde o světového výrobce vápna s pobočkami po celém světě. Pro tuto společnost zajišťujeme IT služby nejen v Evropě, ale také na Blízkém východě.

Kromě zemí západní a stření Evropy jsou tam země jako Bosna a Hercegovina, Srbsko, Turecko nebo Omán. Ve většině z těchto zemí naši specialisté také byli osobně a odvezli si spoustu zážitků – například varování před černými zmijemi a nevybuchlými minami v Bosně a Hercegovině nebo třeba z vápenky v poušti v jižním Ománu a s pavouky.

 

Když se ohlédnete zpět – můžete vyzdvihnout, co se vám za těch uplynulých 30 let podařilo? Co jsou vaše největší úspěchy? Je naopak něco, co byste udělali jinak?

Za zřejmě největší úspěch je možné považovat skutečnost, že jsme zajistili pro 15–20 zaměstnanců stabilní zaměstnání, velmi dobré pracovní podmínky a nadstandardní příjmy.

Že to tak pociťovali i zaměstnanci, lze doložit skutečností, že jsme měli zcela minimální fluktuaci, zaměstnanci od nás neodcházeli, naopak jsme měli zájemce o zaměstnání, které jsme museli odmítat.

Samozřejmě mnoho věcí se dalo zajistit jinak a lépe, ale to i v běžném životě, takže nemá smysl teď přemýšlet o tom, co by, kdyby…

Ve srovnání s momentálně nastupujícími mladými manažery nejsme a nikdy jsme nebyli „vlčáky“, kteří jdou tvrdě a bezohledně za svým, a proto jsme možná několik významných zakázek nakonec nezískali. Možná jsme také měli větší sociální cítění, než je momentálně běžné. Naši dlouhodobí zákazníci si toho naopak cení. Také proto u nás zůstávají a tyto „vlčáky“ odmítají. Často se nám proto stává, že se ozývají pracovníci z nových míst a chtějí znovu s naší firmou spolupracovat.

 

Můžete uvést, se kterými významnými IT společnostmi spolupracujete a nabízíte jejich řešení?

Daří se nám dlouhodobě udržovat spolupráci s renomovanými výrobci HP, Cisco, Lenovo, Dell a distributory.

 

Jaké jsou vaše vize a plány? Kam Gesto Computers směřuje?

Vzhledem k tomu, že zakladatelé firmy jsou již v důchodovém věku, dojde v následujících letech ke generační změně nejen ve vedení firmy, ale i v případě zaměstnanců.

Větší orientace na nové trendy v komunikaci při získávání kontraktů, změny ve způsobu práce (v tom mnoho napověděla doba pandemie a nutnosti home officu), hybridní model práce,

Vize, plány a další směřování firmy Gesto Computers bude tedy již převážně úkolem pro tyto nástupce.

 

Ve světě IT je 30 let dlouhá doba, byli jste svědky velkých technologických proměn a nových trendů. Které dnešní IT trendy považujete za zásadní?

Za těch 30 let se změnilo skutečně mnoho. Od počítačů řady AT286 se 40MB disky a jehličkovými tiskárnami po dnešní rozsáhlé cloudová řešení a především internet. Za jeden z nejdůležitějších trendů v IT považuji bezdrátové spojení Wi-Fi mezi nejrůznějšími zařízeními. Můžeme se pochlubit tím, že jsme byli zřejmě první v republice, kteří tento princip spojení na bázi rozprostřeného spektra vyzkoušeli. V roce 1992 jsme uskutečnili spojení mezi počítači umístěnými na žižkovském televizním vysílači a Staroměstskou radnicí na kanadských zařízeních Arlan s kapacitou 1 Mbps. Od té doby se tato spojení rozšířila po celém světě tak, že si je asi nikdo nedovede představit bez Wi-Fi.

 

Co všechno dnes obnáší vést společnost, jako je Gesto Computer? Baví vás pořád vaše práce?

Vedení naší společnosti je nyní především sledování trendů v IT, abychom někde nezaspali. Samozřejmě také pravidelný kontakt s klíčovými zákazníky, abychom je utvrzovali, že my jsme stále pro ně pravá společnost. Získání nového klíčového zákazníka je velmi obtížné a je také jedním z hlavních úkolů vedení společnosti. Práci už děláme 30 let, pokud by nás nebavila, nedělali bychom ji.